O czym pamiętać, aby Twoje gwiazdkowe prezenty dotarły bezpiecznie
Coraz częściej korzystamy z możliwości dokonywania zakupów poprzez Internet, a zwłaszcza teraz, przed świętami cieszą się one ogromną popularnością. Są bardzo wygodne i dają możliwość wyboru najatrakcyjniejszej spośród ofert licznych sklepów internetowych czy portali aukcyjnych. Kupując w sieci, musimy jednak pamiętać, że Internet to również miejsce, gdzie działają oszuści. Apelujemy, aby korzystając z tej formy zakupów zachować podstawowe środki ostrożności i zdrowy rozsądek.
Podczas zakupów
- Wybierajmy sklepy internetowe i aplikacje, które znamy
- Zanim kupimy, sprawdźmy, czy sprzedawca jest godny zaufania – poszukajmy opinii innych klientów sklepu na niezależnych portalach
- Zwróćmy uwagę, czy ceny oferowanych towarów nie są znacząco niższe niż w innych sklepach tej samej branży i na portalach aukcyjnych
- Starajmy się dokonywać zakupów za pobraniem, płaćmy po otrzymaniu zamówionego towaru.
- Zanim potwierdzimy płatność, sprawdźmy szczegóły transakcji
- Po przekierowaniu na stronę swojego banku przy płatności e-przelewem zawsze upewnijmy się, czy nic nie wzbudza naszych wątpliwości
- Płatności dokonujmy wyłącznie na zaufanych urządzeniach i unikajmy wykonywania ich w miejscach publicznych
- Jeśli płacimy BLIKIEM, nie podawajmy danych karty płatniczej
- Nie klikajmy w link do płatności od nadawcy, którego nie znamy
- Nigdy nie podawajmy na stronie sklepu danych do logowania do konta lub do skrzynki e-mail
- Nie wysyłajmy nikomu zdjęć lub skanu naszej karty płatniczej
- Nigdy nie udostępniajmy swoich numerów PIN czy haseł np. do bankowości elektronicznej
- Uważajmy na podejrzane wiadomości o konieczności dopłaty do przesyłki
Wiadomość od kuriera
Gdy dostaniesz wiadomość, że musisz dopłacić do przesyłki czy poprawić dane adresowe, nie klikaj w link i nie podawaj swoich danych. Najlepiej skontaktuj się wtedy z firmą kurierską lub sklepem.
Stosujmy poniższe środki bezpieczeństwa, żeby nie dać się oszukać podczas przedświątecznych zakupów:
- nie podawajmy szczegółowych danych przez telefon, nawet kiedy bank rzekomo ich wymaga (pracownicy banku i tak mają je w systemie)
- jeśli znajomy znienacka prosi nas o kod BLIK w rozmowie na komunikatorze, zadzwońmy do niego i upewnijmy się, że to z nim rozmawiamy
- przed potwierdzeniem transakcji BLIK sprawdźmy dwa razy, ile wynosi kwota i do kogo ona trafi
- nie klikajmy w linki otrzymywane od nieznanych numerów – niemal na pewno przeniosą nas one do stron wyłudzających dane lub pieniądze
- przed zalogowaniem się na konto w banku, dwa razy upewnijmy się, że adres strony jest właściwy (nie używaj do tego linków przesłanych w wiadomościach e-mail czy sms)
- nie logujmy się wrażliwymi danymi w otwartych sieciach Wi-Fi
- stosujmy dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych (2FA) – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na naszym konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego.
Apelujemy o czujność i rozsądek podczas dokonywania świątecznych zakupów!