Miała przeczucie, ale ostatecznie dała się zwieść oszustom i straciła 39 000 złotych
Oszustwa nowych technologii to plaga obecnych czasów. Przestępcy internetowi korzystając z własnej wiedzy oraz niewiedzy i naiwności swoich ofiar wykorzystują okazje do kradzieży w sposób całkowicie bezlitosny. Pomimo, że są już metody powszechnie przez nas znane, to i tak nadal skuteczne. Jedną z nich jest oszustwo "na pracownika banku". W taki sposób została oszukany 61-letnia mieszkanka gminy Płoskinia, która straciła dużą kwotę pieniędzy – z jej konta "zniknęło" 39 000 złotych.
Do kobiety zadzwonił mężczyzna i podał się za konsultanta banku, w którym posiada rachunek bankowy. Poinformował ją, że ktoś uzyskał dostęp do jej rachunku bankowego i dokonał przelewu środków w wysokości 900 zł. Kobieta nie chciała rozmawiać z tym człowiekiem i rozłączyła się. Czujność straciła, gdy otrzymała kolejny telefon od innego konsultanta, który potwierdził, że chwilę wcześniej rozmawiała z prawdziwym pracownikiem banku, który zadzwonił do niej ponownie za chwilę. Poprosił by zainstalowała na komputerze aplikację AnyDesk, po czym zalogowała się do swojego konta w banku. Potem pokrzywdzona potwierdzała dokonanie przelewów. Ostatecznie kobieta przelała na konto oszustów 39 000 zł. Gdy zorientowała się, że została oszukana zadzwoniła do swojego banku informując o zaistniałej sytuacji, a następnie zgłosiła sprawę na policję.
Apelujemy o ostrożność i rozsądek. Zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym stosujemy zasadę ograniczonego zaufania. Oszuści cały czas wykorzystują metodę na "pracownika banku" i „zdalny pulpit”. Kradzież pieniędzy odbywa się na oczach pokrzywdzonych. Internetowi przestępcy najpierw skłaniają ofiarę do zainstalowania programu zdalnej obsługi komputera, a potem polecają, by zalogowała się do swojego konta w banku.
Pamiętaj, pracownik banku nigdy nie będzie żądał przelania Twoich pieniędzy na nieznane konto. Nie zażąda również danych do logowania ani danych osobowych, nie będzie również prosił o zainstalowanie dodatkowych oprogramowań na Twoich urządzeniach. Tożsamość konsultanta zawsze można potwierdzić, dzwoniąc na infolinię.
Nie dajmy się oszustom!