Fałszywy telefon – zagrożone oszczędności
Korzystanie z Internetu daje nam wiele korzyści, ale podobnie jak w życiu, trzeba uważać na różne zagrożenia. Poznaj powszechne metody oszustów, żeby wiedzieć, na co uważać w sieci oraz aby pamiętać, jak postępować, gdy pojawi się podejrzana sytuacja. Metody są różne, ale opierają się na bardzo podobnych mechanizmach, takich jak gra na emocjach i wykorzystanie zaufania do autorytetu.
ZŁOWIENI NA HACZYK – PHISHING
Oszuści niczym wędkarze łowią swoje ofiary na haczyk schowany w pozornie bezpiecznie wyglądającej wiadomości. Wysyłają do potencjalnych ofiar smsy, maile, wiadomości na komunikatory czy posty w mediach społecznościowych. Wiadomości mogą być różne, a pomysłowość oszustów jest nieograniczona.
Pamiętaj! Nie klikaj w nieznane linki!
VISHING – niebezpieczne połączenie
Oszust dzwoni do swojej ofiary, podając się np. za pracownika banku, przedstawiciela jakiejś instytucji czy firmy. Rozmowa telefoniczna jest podobna. Jej tematem są pieniądze. Oszust namawia ofiarę do zainstalowania wskazanej przez niego aplikacji. Krok po kroku mówi rozmówcy co ma robić. Kiedy ofiara zainstaluje już program, oszust zyskuje dostęp do jej konta bankowego, a następnie może robić wszystko z pieniędzmi ofiary – wystąpić o kredyt czy wykorzystać debet na karcie.
Kiedy odbierzesz telefon, a tematem rozmowy będą Twoje pieniądze, rozłącz się! Nigdy nie instaluj programów wskazanych podczas rozmowy telefonicznej!
NA WNUCZKA/POLICJANTA/CZŁONKA RODZINY
Metoda „na wnuczka” polega na tym, że oszust dzwoni do starszej osoby, podając się za jego krewnego. Mówi o trudnej sytuacji, w której się znalazł i prosi o pilne przekazanie pieniędzy. Tłumaczy, że ze względu na tę sytuację w której się znalazł, nie może sam się pojawić, a pieniądze trzeba oddać innej osobie. Prosi o zachowanie tajemnicy, nie pozostawia czasu na spokojne przeanalizowanie całej sytuacji czy zadanie dodatkowych pytań. Pod wpływem silnych emocji ofiara przekazuje swoje oszczędności oszustom.
Oszuści dzwonią do swoich ofiar podając się za policjantów, prokuratorów, urzędników, pracowników banków. W zależności od rozmówcy, wyczuwając podatność osób na pewne schematy, modyfikują rozmowę na bieżąco, wykorzystując przy tym cały wachlarz środków perswazji. Wywołują presję, nie dają czasu na zastanowienie się, wykorzystują chęć pomocy. Chcą przede wszystkim pieniędzy. I scenariusze mogą być różne: rozmówca ma je wypłacić z banku, przelać na inne konto, przekazać obcej osobie, zostawić w umówionym miejscu.
Pamiętaj! Nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz. Nie przelewaj pieniędzy na inne konto, nie podawaj swoich danych, haseł, kodów PIN, informacji o oszczędnościach, trzymanych w domu pieniądzach czy innych dobrach.